Szkoła Podstawowa Klasa 6a i 6b Informatyka
Temat: Dokumenty wielostronicowe
Uczniu, już umiesz tworzyć dokumenty za pomocą edytora tekstu.
Potrafisz:
1) stosować poznane reguły wprowadzania tekstu,
* Nie naciskamy klawisza Enter, aby przejść do nowej linii. Używamy go tylko wówczas, gdy przechodzimy do nowego akapitu.
* Przed znakami interpunkcyjnymi (kropka, przecinek, średnik, dwukropek, wykrzyknik, znak zapytania) nie wstawiamy spacji. Wstawiamy ją zawsze po znaku interpunkcyjnym.
* Nie wstawiamy spacji przed nawiasem zamykającym ), }, ].
* Nie wstawiamy spacji po nawiasie otwierającym (, {, [.
* Nie ustawiamy spacji między początkiem i końcem tekstu a znakami w cudzysłowie.
* Przed i po myślniku wstawiamy znak spacji.
2) stosować grafikę, tabelę i inne poznane elementy, odpowiednio do treści tworzonego dokumentu,
3) dobrać właściwą orientację strony, odpowiednią do tworzonego dokumentu,
4) dbać o utrzymanie porządku na dysku podczas zapisywania prac.
Jeśli tworzymy dokument, który będzie zawierał wiele stron to powinny one być ponumerowane. Dokument taki możezawierać podstawowe informacje o tworzonym tekście, które będą widoczne na wszystkich stronach dokumentu. Informacje te umieszcza się w nagłówku i stopce.
Nagłówek jest to część tekstu, pojawiająca się na początku strony, może zawierać tytuły rozdziałów, logo graficzne, temat, autora np. w liście będzie to miejscowość, data.
Stopkajest to część tekstu, pojawiająca się na dole strony, może zawierać informacja o składzie redakcji, adresie, telefonach, adresie e-mail, numery stron.
Nagłówek znajduje się w karcie Wstawianiew grupie Nagłówek i stopka
Wstawianie loga graficznego do nagłówka:
Z zasadami wstawiania nagłówka i stopki oraz sposobie formatowania ich zapoznaj się na podstawie filmu:
Sztuczki przydatne w tworzeniu dokumentów tekstowych
- Skróty klawiaturowe– ich znajomość jest bardzo przydatna, przyspiesza bowiem pracę nad dokumentem
- Zmiana wielkości liter– pozwala na wyróżnieniewyrazu, tekstu.
- Dodatkowe efekty formatowania, np. malarz formatów, obramowanie – dodatkowe wyróżnienie tekstu
- Automatyczne sprawdzanie pisowni – szybkisposób sprawdzenia czy tekst został napisany bezbłędnie.
O tworzeniu dokumentu wielostronicowego oraz podsumowaniu wiadomości podczas tworzenia dokumentów dowiesz się z filmu. Zapoznaj się z nim.
Zadanie 1
- Otwórz utworzony dokument na poprzednich zajęciach
- Sprawdź jak działa wstawianie Nagłówka i stopki
- Następnie wstaw w swoim dokumencie własny nagłówek i stopkę np. Nagłówek – SOSW Kluczbork; Stopka – swoje imię i nazwisko
- Zapisz zmiany w dokumencie i wyślij do nauczycieli na adres:
Kl. 6a – stetelmajer@wp.pl
Kl. 6b – ukrzyskow@wp.pl