Klasa 5-6b Klasa 6a-7-8

Szkoła Podstawowa Klasa 6a i 6b Informatyka

Temat: Dokumenty wielostronicowe

Uczniu, już umiesz tworzyć dokumenty za pomocą edytora tekstu.

Potrafisz:

1) stosować poznane reguły wprowadzania tekstu,

   * Nie naciskamy klawisza Enter, aby przejść do nowej linii. Używamy go tylko wówczas, gdy przechodzimy do nowego akapitu.

   * Przed znakami interpunkcyjnymi (kropka, przecinek, średnik, dwukropek, wykrzyknik, znak zapytania) nie wstawiamy spacji. Wstawiamy ją zawsze po znaku interpunkcyjnym.

   * Nie wstawiamy spacji przed nawiasem zamykającym ), }, ].

   * Nie wstawiamy spacji po nawiasie otwierającym (, {, [.

   * Nie ustawiamy spacji między początkiem i końcem tekstu a znakami w cudzysłowie.

   * Przed i po myślniku wstawiamy znak spacji.

2) stosować grafikę, tabelę i inne poznane elementy, odpowiednio do treści tworzonego dokumentu,

3) dobrać właściwą orientację strony, odpowiednią do tworzonego dokumentu,

4) dbać o utrzymanie porządku na dysku podczas zapisywania prac.

Jeśli tworzymy dokument, który będzie zawierał wiele stron to powinny one być ponumerowane. Dokument taki możezawierać podstawowe informacje o tworzonym tekście, które będą widoczne na wszystkich stronach dokumentu. Informacje te umieszcza się w nagłówku i stopce.

Nagłówek jest to część tekstu, pojawiająca się na początku strony, może zawierać tytuły rozdziałów, logo graficzne, temat, autora np. w liście będzie to miejscowość, data.

Stopkajest to część tekstu, pojawiająca się na dole strony, może zawierać informacja o składzie redakcji, adresie, telefonach, adresie e-mail, numery stron.

Nagłówek znajduje się w karcie Wstawianiew grupie Nagłówek i stopka

Wstawianie loga graficznego do nagłówka:

Z zasadami wstawiania nagłówka i stopki oraz sposobie formatowania ich zapoznaj się na podstawie filmu:

Sztuczki przydatne w tworzeniu dokumentów tekstowych

  • Skróty klawiaturowe– ich znajomość jest bardzo przydatna, przyspiesza bowiem pracę nad dokumentem
  • Zmiana wielkości liter– pozwala na wyróżnieniewyrazu, tekstu.
  • Dodatkowe efekty formatowania, np. malarz formatów, obramowanie – dodatkowe wyróżnienie tekstu
  • Automatyczne sprawdzanie pisowni – szybkisposób sprawdzenia czy tekst został napisany bezbłędnie.

O tworzeniu dokumentu wielostronicowego oraz podsumowaniu wiadomości podczas tworzenia dokumentów dowiesz się z filmu. Zapoznaj się z nim.

Zadanie 1

  1. Otwórz utworzony dokument na poprzednich zajęciach
  2. Sprawdź jak działa wstawianie Nagłówka i stopki
  3. Następnie wstaw w swoim dokumencie własny nagłówek i stopkę np. Nagłówek – SOSW Kluczbork; Stopka – swoje imię i nazwisko
  4. Zapisz zmiany w dokumencie i wyślij do nauczycieli na  adres: 

Kl. 6a – stetelmajer@wp.pl

Kl. 6b – ukrzyskow@wp.pl

Related posts

Leave a Comment

Skip to content